Marka marce nie równa
Data publikacji 12 kwietnia 2020Na co dzień otaczają nas przeróżne reklamy produktów czy usług oddanych do naszej dyspozycji. Jako konsumenci, mamy szeroki zakres wyboru, co przypada nam do gustu, a co nas kompletnie nie dotyczy. Kategorii produktów jest sporo, od papieru toaletowego poprzez ubrania aż do samochodów. Bardzo często wybieramy swoje ulubione, sprawdzone firmy u których się zaopatrujemy. Dosyć istotne wybory, takie jak konto w banku czy ubezpieczenie na życie, podejmujemy rozważnie ponieważ są one długofalowe. Ale co właściwie sprawia, że wybieramy tą a nie inną firmę czy instytucję? Jest to w dużej mierze jej wizerunek. Tworzą go jej pracownicy, poprzez identyfikację jej cech. Zadając sobie pytanie co to jest identyfikacja wizualna, musimy określić elementy składowe firmy.
Jakie są elementy składowe firmy?
Podstawowymi elementami są przeznaczenie działalności, jaka została podjęta, jej cele, logo, charakter oraz segment docelowy. Podejmując się działania na konkretnym obszarze, należy zdecydować co firma będzie sobą przedstawiać, jakie produkty czy usługi będą wchodzić w zakres jej działalności, co będzie jej motywem przewodnim oraz w jakich barwach będzie się prezentować. W każdej firmie identyfikacja wizualna jest obowiązkowa, ponieważ to dzięki niej znane są jej schematy działania, są to tak jakby „cechy charakteru” przedsięwzięcia.
Jeśli pewnego dnia stwierdzimy, że chcemy wykreować swoją markę, ciężko by było bez wyszczególnienia cech jakie będą są określać. Po pierwsze musimy stworzyć logo naszej firmy które jest znakiem strzeżonym, i rozpoznawczym. Musi mieć również zabezpieczone tło i prezentować się w konkretnych barwach. Służy to temu aby klienci wiedzieli kim jesteśmy, oraz byli spokojni że wybierają nas a nie inną firmę, ponieważ czują się bezpiecznie korzystając z naszych usług.
Promocja produktu a identyfikacja wizualna
Działania, jakie będziemy podejmować przy promocji naszego produktu, również znajdują się w identyfikacji wizualnej, aby ściśle określić jakie grupy docelowe będą korzystać z naszych produktów. Są to na przykład ulotki reklamowe, billboardy, kreowanie i styl reklam w internecie czy telewizji, spotkania informacyjne. Wszystko co składa się na wizerunek naszej firmy wymaga konkretnych kanonów i systematycznego działania w określonym stylu. A wszystko to po to, aby klient na przykład mógł powiedzieć : „Nie dziękuję, ja nie chcę tej firmy z zielonym logiem, ponieważ bardziej wolę tą z fioletowym, bardziej ją znam i polecało mi ją wielu znajomych”. Po identyfikacji wizualnej bardzo łatwo jest rozpoznać działalność na jakiej opiera się firma. Jest ona zbiorem cech i wytycznych, charakteryzujących osobowość danej marki, wyróżniając ją i czyniąc niepowtarzalną.